sunnuntai 4. huhtikuuta 2010

Häikäilemätöntä mainontaa

Olen viime aikoina miettinyt paljon mainontaa ja sitä kuinka paljon mainoksissa on (saa olla) kaikenlaista asiaa, joka ei tuotteeseen paljon liitykään. Eniten mua ehkä hämmästyttää se, että tuotteita mainostetaan samalla nimellä, mutta vaikuttava aine on Euroopan markkinoille jenkkiversiosta muutettu ja silloinhan kyseessä on oikeastaan eri tuote.

Pari esimerkkiä:

Proactiv. Kaikki meistä on nähneet tän tuotteen jossain tv-shopissa ja puolet meistä on ihan varmasti sitä joskus ajatellut - niin minäkin. Aloin tutkimaan asiaa vähän lisää, sillä ainakin hintaa tuotteella on aika roimasti ja tietysti kaikki mainostavat omaa tuotettaan maailman parhaaksi. Sitäpaitsi käytin jo silloin Cliniquen kasvovettä, joka sisältää salisyylihappoa, halusin tietää mikä se ero olisi.

Selvisi, että eurooppalaisessa versiossa se vaikuttava aine on salisyylihappo, joka on kyllä mainoksessakin sanottu. Se, mitä mainoksessa ei ole sanottu on, että tuo salisyylihappo ei ole alkuperäisen Proactivin vaikuttava osa, siinä se on bentsoyyliperoksidi (? benzoyl peroxide), joka ainakin Suomessa on vain resepti/apteekkikamaa. Mun pienessä päässäni ajateltuna sen täytyy olla tietyllä tavalla vahvempaa tavaraa, koska sitä ei voi käyttää miten vaan. Kuitenkin meidänkin mainoksissa pyörii kaikenlaisia julkimoita, jotka kehuvat tuotetta maasta taivaisiin. Mutta eiväthän ne kehu sitä tuotetta, jota täällä myydään! Silti tuotteella on samat mainoskasvot, silti tuotteella on täysin sama nimi ja ei ole muuten paljoa tuosta korvatusta ainesosasta huudeltu. Ylläri.

Enormous Lash. Tästä tuotteesta en olisi kuullutkaan, ellen olisi selaillut Ostolakossa-blogia. Tuote siis lupaa kasvattaa ripsiä sillä että ainetta sivellään ripsien tyveen eyelinerin tapaan. Alkuperäisellä versiolla on vuoden tyytyväisyystakuu, jos ei ripset kasva, saa rahat takaisin. Suomalainen maahantuoja ei kuitenkaan tätä tyytyväisyystakuuta anna, joten jos olet kuluttanut tuotteeseen sen ~100 euroa ja tuote ei toimikaan niin voivoi, se on mennyttä se. Alkuperäisellä tuotteella ilmeisesti takuu on kuitenkin ihan syystä, sillä se sisältää prostaglandiinia, joka kuulemma toimii jonkin hormonin tapaan ja saa ripset kasvamaan.

Mitä onkaan taas tehty euroopan markkinoille? Noh, eurooppalaisen lainsäädännön takia kosmetiikkatuotteisiin ei edelleenkään saa laittaa niitä reseptiaineita (tässä tapauksessa se prostaglandiini) ja kumma juttu että tuote ei toimikaan kun vaikuttava ainesosa on otettu pois. Jälleen kerran tuotteella on sama nimi, samat lupaukset ja silti vaikuttava aine on vaihdettu tehottomampaan / otettu kokonaan pois.

Olen kyllä ollut tietoinen siitä, että mainostajat ovat aika häikäilemättömiä, mutta ihan oikeasti, näissä tapauksissa kuitenkin voisi sanoa olevan kaksi eri tuotetta.

Proactivin tiedot täältä (Proactic, Suomi), täältä (Proactiv-blogi) ja täältä (Proactiv rapakon takana).

Enormous Lashin tiedot on otettu täysin Ostolakossa-blogista, jossa sen käyttöä on kokeiltu, pohdittu ja pohjustettu vähän enemmänkin.

1 kommentti:

  1. Hei, voitit eyelinerin blogini arpajaisissa, onnea! Laitatko osoitetietosi s-postiini: astuvan_akka [ät] yahoo.com

    VastaaPoista

Uusin

Perfektionismin loppu

  Pefektionismi sanana herättää monesti hyvin erilaisia tunteita. Joillekin se aiheuttaa vilunväristyksiä, sillä he kokevat, että kun ihmine...